Pages

December 09, 2011

YES.

Year End Sale....



korang2 ni dah beli ape dah sempena sale ni? Ala, takkan tak beli pape langsung kot? Betul?? ;p

Sale2 camnih memang saaaangat rambang mata (dan melubangkan pokets) kita semua. Tapi, betulke YES ni memang sale atau sengaja harga2 tu di 'mark up' then dia buat2 slash kononnye potongan harga 50% lah walhal  kita (pengguna) ni kena tipu oleh opportunists nih?

Contohnya, comforter set yang dijual di pasaraya P ni. Dia buat harga RM499.90 then slash la harganya menjadi RM250 aje. Kononnya mereka ni sangatlah bermurah hati nak bagi diskaun sampai 50%. Tapi kalau tak sale, harganya yang sama aje.

Takde pulak kena saman ke or denda ke? or sebenarnya takda akta yang khusus untuk sabitkan kesalahan peniaga2 ni? Undang-undang kat Malaysia ni sangat fleksibel ke Yekla, law orang2 yang ikut budi bicara. Itu sebab peniaga aka opportunist ni bermaharajalela dan tak takut pun sebab denda yang dikenakan seciput aje berbanding untung yang diorang dapat. Bagiku, undang-undang yang kurang melindungi hak pengguna sebaliknya melindungi peniaga.

Kita sebagai pengguna kena bijak memilih kan? Nak2 kalau orang pompuan ni ada lebih buying power (or buying passion? ). Banding-bandingkan harga dulu. Beri diri sendiri tempoh bertenang. Kalau tak termimpikan kasut/beg/baju etc tu maknanye takdela hendak sangat tu. Satu lagi tips ialah makan dan penuhkan perut dahulu baru pi shopping. Baru la tak terikut nafsu sangat dan kita juga akan berfikir lebih rasional. Kalau dapat ada senarai barang yang nak dibeli lagi bagus. takdela kita nak beli semua benda kat rak barang tu. hehhehe.


*pesanan untuk diri sendiri supaya kawal diri (dan poket) time2 sale nih. :p

1 comment:

  1. mama syabil,dulu sy rajin p jusco sampaikan hafal harga brg2 sana.then bila sale dorg markup harga tinggi sale 50% konon pdhal after discount sama je harga mcm biasa.tp ada yg mmg sale la.kena tgk la..hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...